Osteopati

Grunnprinsippet i osteopati er at bevegelsesapparatet, sirkulasjonen og nervesystemet danner en helhet der enkeltdeler påvirker hverandre.

En osteopat behandler sykdommer og plager ved å bearbeide vev og å manipulerer ledd.

Selve målet med osteopati er å fjerne ubalanser i kroppen din og øke dynamikken. Behandlingen består i hovedsak i tøying og bevegelse av muskler og ledd ut fra en teori om at dette skal hjelpe kroppen din til å lege seg selv. Osteopaten vurderer holdningen, utfører bevegelighetstester og bruker hendene for å vurdere fleksibilitet i kroppens bløtdelsvev.

Hele kroppen blir tatt med i betraktning, også andre steder enn der plagene er. Målet er å finne hvilken sammenheng og lokalisasjon på kroppen som gir plagene. Denne lokaliseringen er utgangspunkt for behandlingen og hver behandling blir utformet individuelt. Osteopaten søker å finne sammenhengen til dine smerter og behandler ikke bare muskler og ledd, men også bindevevsnettverket i kroppen. Osteopati legger derfor vekt på å behandle hele mennesket, ikke bare deler av det.

Osteopati er en forebyggende behandling, men kan også benyttes ved akutte skader eller som en del av en rehabiliterende behandling.

Osteopati kan hjelpe deg med:

• Rygg-, bryst- og nakkesmerter
  • Skulder-, albue- og håndleddssmerter
  • Hofte-, kne-, ankel- og fotsmerter
  • Hodepine, svimmelhet og balanseproblemer
  • Bekkensmerter og andre plager i forbindelse med svangerskap
  • Funksjonelle plager hos spedbarn
  • Kolikk