Refleksologi

Ifølge soneterapien og refleksologien finnes det soner på kroppen som gjenspeiler vår helsetilstand. Ifølge teorien er det mulig å avdekke og behandle helseproblemer ved å stimulere disse sonene.

Refleksologi tar utgangspunkt i teorien om at kroppen din har et nettverk av sonesystemer hvor punktene står i forbindelse med hverandre via nervesystemet.

Behandlingsmetoden kan ses på som en videreutvikling av soneterapi; En soneterapeut behandler ut ifra teorien om at reflekspunktene under føttene dine representerer hele deg, mens en refleksolog arbeider med reflekspunkter som finnes over hele kroppen din. Ved hjelp av trykk på et bestemt punkt kan man påvirke et annet organ i kroppen, fordi ulike deler av kroppen deler nerveutspring. Som behandlingsmetode er refleksologi også et redskap for kartlegging av lidelser. Det bildes en helhet, hvor man ikke bare fjerner symptomene, men også årsaken til problemet.

Behandlingen består hovedsakelig av punktmassasje, enten med hender eller ulike sonestaver. Reflekspunktene rundt om på kroppen din er dynamiske, og disse punktene kjennes ømme ved press. Refleksologen kjenner det som små krystaller under huden, og når de bestemte punktene behandles igangsettes kroppens selvhelbredende evner. På en enkel måte kan man si at refleksologi er en form for trykkmassasje, som er med på å normalisere kroppens funksjoner.

Etter behandlingen kan noen oppleve en midlertidig oppblomstring av sykdommen og forbigående smerter knyttet til det. Enkelte kan også oppleve trøtthet, prikkende fornemmelser i kroppen, svimmelhet og kvalme og hyppig vannlating. Disse milde bivirkningene er tegn på utrensing, og oppstår fordi bestemte prosesser i kroppen begynner å gjenoppta sin normale funksjon.

Refleksologi benyttesved behandling av

• idrettsskader
  • urinveisinfeksjoner
  • psoriasis
  • astma
  • migrene
  • ryggproblemer
  • atopisk eksem
  • bekkenløsning reumatisme
  • depresjon
  • høyt blodtrykk
  • fibromyalgi
  • stressrelaterte plager
  • utbrenthet
  • angst og andre psykiske problemer

Behandlingen løser også opp blokkeringer, bryter ned spenninger og bidrar til økt blodsirkulasjon.

Man trenger ikke være syk eller ha spesifikke problemer for å bli behandlet, ettersom refleksologi også har til hensikt å styrke immunforsvaret og forebygge sykdom.